O konkursie

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Moniki Sikorskiej–Wojtacha skierowany jest do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2013 roku jako konkurs ogólnopolski.

Głównym celem konkursu jest promocja młodych, utalentowanych, najbardziej obiecujących adeptów sztuki pianistycznej, konfrontacja osiągnięć artystycznych oraz wymiana doświadczeń między nauczycielami. Wydarzenie to służyć ma również  rozpropagowaniu współczesnej literatury muzycznej wśród pedagogów oraz poszerzeniu horyzontów muzycznych uczestników. Jest okazją do obcowania z muzyką w rozmaitych odcieniach, począwszy od baroku po współczesność.

Konkurs popularyzuje muzykę polską XX i XXI wieku, a w szczególności kompozytorów krakowskich. Regulamin przewiduje wykonanie utworu barokowego, etiudy lub utworu wirtuozowskiego oraz utworu kompozytora współczesnego (ze szczególnym wskazaniem na kompozytorów polskich). Przygotowanie tak skonstruowanego programu konkursowego stanowi z jednej strony duże wyzwanie, a z drugiej jest znakomitym uzupełnieniem i rozwinięciem szkolnej edukacji artystycznej młodych adeptów pianistyki. Dlatego też, mimo trudnego repertuaru, konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem.

Włączenie do konkursu współczesnej muzyki fortepianowej stwarza uczestnikom okazję do poszerzenia umiejętności wykonawczych. Nietypowy, łączący barok ze współczesnością, program oraz konieczność zaprezentowania współczesnych technik kompozytorskich powodują, że jest to ważny punkt w kalendarzu polskich konkursów pianistycznych. Prestiż konkursu podkreśla znamienite jury, w którym zasiadają wybitni polscy pianiści i pedagodzy.

Wielicki Konkurs jest miejscem szlachetnej rywalizacji młodych pianistów, ale również centrum artystycznych wydarzeń zarówno dla uczestników konkursu, ich nauczycieli i opiekunów, jak i dla  publiczności, jako wydarzenie artystyczne, rokrocznie gromadzi on słuchaczy z całego regionu.
Konkursowi towarzyszy szereg imprez przeznaczonych zarówno dla muzyków, jak i dla melomanów - koncerty, wykłady i warsztaty pianistyczne.

Patronka konkursu - Prof. Monika Sikorska-Wojtacha

Wielicki konkurs pianistyczny jest wydarzeniem upamiętniającym wybitną polską pianistkę, pedagoga oraz jurora konkursów, Prof. Monikę Sikorską - Wojtacha.

Monika Sikorska-Wojtacha.jpg

Ur. 4 maja 1948 r. w Łodzi, zm. 26 października 2014 r. w Piekarach Śląskich. Studia pianistyczne rozpoczęła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Władysława Kędry, a ukończyła w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie prof. Bolesława Woytowicza.

Laureatka I Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego (1970), IV Konkursu na Stypendia Artystyczne im. F. Chopina (1972), VII Festiwalu Pianistyki Polskiej (1974). Prowadziła czynne życie koncertowe, występując z recitalami, koncertami symfonicznymi i kameralnymi na terenie kraju i za granicą (m.in. Czechy, Węgry, Ukraina, Francja, Włochy, Niemcy, Japonia). Dokonała wielu nagrań radiowych (w tym archiwalnych) i telewizyjnych. Nagrała płytę z utworami fortepianowymi Bolesława Woytowicza dla firmy Acte Prealable. Współuczestniczyła również w nagraniu CD z utworami Romualda Twardowskiego.
W repertuarze posiadała utwory literatury fortepianowej od muzyki klawesynistów po awangardę. W kręgu jej zainteresowań naczelne miejsce zajmowała twórczość fortepianowa Mozarta i Debussy'ego. Jej szczególnym zainteresowaniem cieszyła się również muzyka polska – od twórców ery przedchopinowskiej (Maria Szymanowska, Feliks Dobrzyński), poprzez kompozytorów przełomu XIX i XX wieku (Karol Szymanowski), do muzyki współczesnej. W tej ostatniej dziedzinie posiada liczne prawykonania (m.in. I Sonata fortepianowa Piotra Radko, Concertino na fortepian i orkiestrę smyczkową Jana Wincentego Hawela, I i II Sonata Andrzeja Hundziaka). Była pierwszą wykonawczynią, po pół wieku zapomnienia, Koncertu fortepianowego Michała Spisaka. Wykonywała również muzykę oratoryjną i kantatową napisaną na fortepian i zespoły wokalne (m.in. „Mała Msza Uroczysta” G.Rossiniego, „Pieśni cygańskie” i "Liebeslieder" J.Brahmsa). Nie stroniła od niekonwencjonalnych form prezentacji muzyki poprzez samodzielne prowadzenie koncertów, w tym również dla dzieci, z którymi potrafiła nawiązać znakomity kontakt. Współpracowała z wieloma muzykami i zespołami kameralnymi (m.in. z Kwartetem Śląskim i pianistami: Joanną Domańską i Hubertem Salwarowskim).

Poza działalnością artystyczną zajmowała się pedagogiką jako profesor w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Katowicach. W tej uczelni pełniła również funkcję Kierownika Katedry Fortepianu i prodziekana Wydziału Wokalno-Instrumentalnego. W gronie swoich uczniów i absolwentów posiadała laureatów konkursów krajowych i zagranicznych (Barbara Karaśkiewicz, Janusz Florczyk, Piotr Grelowski, Wojciech Stysz).

Miała pod opieką dydaktyczną także uzdolnioną młodzież ze średniego szkolnictwa muzycznego. Uczestniczyła w pracach jury wielu konkursów krajowych. Prowadziła liczne konsultacje uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, kursy i warsztaty pianistyczne (m.in. w ramach cyklicznych Spotkań Muzycznych w Gdańsku) oraz wygłaszała wykłady. Trzykrotnie była recenzentem w przewodach kwalifikacyjnych I stopnia.

Monika Sikorska–Wojtacha została odznaczona Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi.

------------------------------------

The Wieliczka Piano Competition is an event commemorating the outstanding Polish pianist, teacher and juror, Prof. Monika Sikorska - Wojtacha.

Born on May 4, 1948 in Łódź, died on October 26, 2014 in Piekary Śląskie. She began her piano studies at the State Higher School of Music in Łódź with prof. Władysław Kędra, and graduated from the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice, in the class of prof. Bolesław Woytowicz.

Laurate of the 1st National Piano Competition (1970), 4th F. Chopin Artistic Scholarships Competition (1972), 7th Festival of Polish Pianism (1974). She led an active concert life, performing recitals, symphonic and chamber concerts in Poland and abroad (including the Czech Republic, Hungary, Ukraine, France, Italy, Germany, Japan). She made many radio  (including archival ones) and TV recordings. She recorded a CD with piano pieces by Bolesław Woytowicz for the Polish label Acte Prealable. She also participated in recording a CD with works by Romuald Twardowski.
Her repertoire included piano works, ranging from harpsichordists to avant-garde. In the sphere of her interests, the most important was the piano works of Mozart and Debussy. She was also particularly interested in Polish music, starting from the pre-Chopin composers (Maria Szymanowska, Feliks Dobrzyński), through composers at the turn of the 19th and 20th centuries (Karol Szymanowski), to contemporary music. In the latter field she made numerous premieres (including Piano Sonata No. 1 by Piotr Radko, Concertino for piano and string orchestra by Jan Wincenty Hawel, Sonata No. 1 and Sonata by Andrzej Hundziak). She was the first performer, after half a century of oblivion of Michał Spisak's Piano Concerto. She also performed oratorio and cantata music written for piano and vocal ensembles (including "Petite Messe Solennelle" by G. Rossini, "Gypsy Songs" and "Liebeslieder" by J. Brahms). She did not shy away from unconventional forms of presenting music by conducting concerts on her own, also for children, with whom she was able to establish excellent contact. She collaborated with many musicians and chamber ensembles (including the Silesian Quartet and pianists: Joanna Domańska and Hubert Salwarowski).

In addition to her artistic activity, she was involved in pedagogy as a professor at the Piano Faculty of the Academy of Music in Katowice. At this university, she was also the Head of the Piano Department and the Deputy Dean of the Vocal and Instrumental Faculty. Among her students and graduates, there were the laureates of national and international piano competitions (Barbara Karaśkiewicz, Janusz Florczyk, Piotr Grelowski, Wojciech Stysz).

She also took under educational guidance gifted youth from secondary music schools. She participated in the jury of many national competitions. She conducted numerous consultations for students of primary and secondary music schools, piano courses and masterclasses (including the cyclical Music Meetings in Gdańsk) and gave lectures. She was a reviewer in the 1st degree qualification procedures three times.

Monika Sikorska-Wojtacha was awarded the Silver and Gold Cross of Merit.