Uczniowie na koncercie Filharmoników Krakowskich

„Kiedy Wolfgang Amadeusz Mozart i Joseph Haydn przeżywali rozkwit kariery, po raz pierwszy człowiek wzbił się w powietrze za sprawą balonu braci Montgolfier”
takimi słowami Krzysztof Cyran rozpoczął koncert z cyklu Musica - ars amanda zatytułowany Klasyczne niespodzianki, zorganizowanym przez Filharmonię Krakowską, który odbył się 8 listopada 2019 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego. 

Nie tylko konstruktorzy maszyn latających, ale także malarze, poeci oraz kompozytorzy wyznawali w klasycyzmie podobne wartości, takie jak proporcja, dyscyplina, symetria, bez nadmiaru ozdób. Klasycyzm to epoka, która pomimo krótkiego okresu trwania (ok. pół wieku) cechuje się bogactwem, intensywnością treści i szybkim rozwojem. Stanowi kamień milowy między estetyką barokową a romantyczną. Rozkwit epoki poprzedził jednak styl galant przeciwstawiający się kunsztownym technikom polifonicznym epoki baroku. Do cech charakterystycznych tego stylu można zaliczyć lekkość, śpiewność, dominację faktury homofonicznej oraz akordowy akompaniament. Doskonałym jego przykładem był Menuet A-dur L. Boccheriniego, wykonany przez orkiestrę z lekkością i gracją.

Kanon klasycznego piękna w muzyce w najdoskonalszy sposób wyraża się w twórczości W. A. Mozarta. W wieku 31 lat, a więc niemal pod koniec swojego życia (kompozytor żył zaledwie 35 lat, 1756-1791) stworzył jedną z najpopularniejszych swoich oper zatytułowaną  Don Giovanni, czyli Rozpustnik ukarany. Jej libretto przedstawia historię dumnego awanturnika i uwodziciela kobiet. Zdaniem komentatorów, już w uwerturze, którą publiczność wysłuchała z zapartym tchem, spotkała się zbrodnia i kara. Komandor, czyli ofiara Don Giovanniego powróciła z zaświatów w postaci kamiennego posągu, aby ukarać głównego bohatera za zbrodnię, jaką popełnił.

W. A. Mozart w swoim krótkim życiu zdążył skomponować także cztery koncerty na róg. Wszystkie z nich zadedykował zaprzyjaźnionemu waltorniście, Ignacemu Leutgebowi. Podczas wczorajszego wydarzenia wysłuchaliśmy II Koncertu na róg Es-dur KV 417 w wykonaniu Adama Kozłowskiego. W utworze nie dominowały trudne rozwiązania techniczne oraz wirtuozeria, a wyjątkowo piękne brzmienie instrumentu oraz niesamowita śpiewność kompozycji, wzbudzający zachwyt i uznanie melomanów.

W 1807 roku L. van Beethoven napisał Uwerturę koncertową Coriolan do dramatu austriackiego poety H. von Collina. Kompozytor zawarł w niej dwa tematy. Pierwszy z nich, przedstawia Coriolana, który połączył się z wrogim narodem, aby zemścić się na swym rodzinnym mieście. W śpiewnym temacie drugim, Beethoven oddał głos sumienia bohatera, namawiającego do rezygnacji z zemsty. Wykonanie uwertury przez muzyków orkiestry Filharmonii Krakowskiej doskonale ukazało jej niesamowity, chmurny i groźny charakter, zaś prostota i powściągliwość w zastosowanych środkach symfonicznych są jakby niepodobne do twórczości Beethovena. Należy pamiętać, że powstanie utworu przypadło na okres, kiedy kompozytor zdawał sobie już sprawę z postępującej i nieodwracalnej głuchoty, którą traktował jak wielkie upokorzenie i własną tragedię. Czy Beethoven w muzyce stworzonej do dramatu Collina przedstawił jeszcze lepiej siebie niż swojego bohatera? Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy wszystkim słuchaczom obecnym na wczorajszym koncercie.

Wydarzenie zakończyła wspaniała Symfonia nr 94 G-dur Niespodzianka Josepha Haydna, zawdzięczająca swój przydomek wzmożonej aktywności perkusji, zwłaszcza kotłów. Niespodziewane uderzenia w instrument zaprezentowane były w dynamice fortissimo w II części utworu. Kompozycja powstała w Anglii, do której J. Haydn przeprowadził się w wieku 58 lat i zaliczana jest do tzw. „symfonii londyńskich”, podobnie jak Symfonia Es-dur Z werblem na kotłach, czy też Symfonia D-dur Zegarowa.

Wczorajszy wieczór bez wątpienia pozostanie na długo w sercach słuchaczy. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Marka Wroniszewskiego w doskonałym stylu zabrała publiczność w podróż po epoce klasycyzmu w twórczości wiedeńskich kompozytorów, zaś cykl koncertów dla młodzieży Musica ars-amanda po raz kolejny udowodnił, że sztuka, zwłaszcza muzyka jest warta kochania i podziwiania.

/Paulina Skrok/

 

Zdjęcia

Wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych

Jak co roku, w przede dniu obchodów Święta Niepodległości, uczniowie szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Wieliczka zgromadzili się w Centrum Edukacyjno-Rekreacyjnym Solne Miasto, by wspólnie śpiewać pieśni patriotyczne, tym razem pod hasłem "Pieśni dla Niepodległej".
Gospodarz wydarzenia - Burmistrz Artur Kozioł rozpoczynając uroczystość skierował do młodzieży wiele ciepłych słów.
Wśród publiczności obok młodzieży, nauczycieli, dyrektorów i rodziców obecni byli: 
Agnieszka Szczepaniak - Wiceburmistrz Wieliczki
Anna Całka - Dyrektor Wydziału Szkół i Przedszkoli wraz z kierownikami: Justyną Chorobik i Tomaszem Machnikiem oraz 
Dominika Chylińska - Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Tradycyjnie pieśniom przewodziły połączone chóry Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce (przyg. Izabela Szota) oraz Publicznej Szkoły Muzycznej I stopnia w Gdowie (przyg. Elżbieta Gawryszewska) oraz Międzyszkolna Orkiestra Symfoniczna pod dyr. Adama Czyżowskiego, która na co dzień pracuje także pod czujnym okiem Aleksandry Szoty-Prószyńskiej (sekcja skrzypiec) i Jarosława Murzyna (sekcja wiolonczel).
Wykonaniom pieśni towarzyszył również zespół instrumentalny nauczycieli Zespołu Szkól Muzycznych w Wieliczce:
Antoni Majerski - klarnet
Ignacy Stojek - saksofon
Paweł Gajewski - trąbka
Artur Ciborowski - perkusja
i Agnieszka Korczyńska - fortepian.
Koncert w Solnym Mieście był też okazją do wspomnienia 170 rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, o którym C. K. Norwid powiedział "Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel". W każdej nucie napisanej przez Chopina słychać Polskę. Przekonały o tym publiczność pianistki z Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce:
Barbara Ruda z klasy Jacka Bylicy, Natalia Spicha z klasy Agnieszki Korczyńskiej
oraz Julia Huczek z klasy Izabeli Seweryn.  
Pamięć i patriotyczna tradycja w wychowaniu młodzieży to wartości bezcenne. Jednak największym skarbem jest rozśpiewana wielicka młodzież, która pielęgnuje pamięć o najważniejszych wydarzeniach w historii Polski.

Zdjęcia

Zaduszki Jazzowe u Dominikanów

Każdy człowiek jest darem największym na świecie.
/Jan Budziaszek/

Już po raz trzydziesty trzeci, 6 listopada 2019 roku, w ramach 64. Krakowskich Zaduszek Jazzowych – jednego z najstarszych festiwali jazzowych na świecie , w kościele OO. Dominikanów  miała miejsce msza św. sprawowana w intencji zmarłych muzyków.  To religijne i artystyczne  wydarzenie, czy może rodzaj misterium, zainicjowane w 1987 r. przez perkusistę Jana Budziaszka odbywa się cyklicznie, co rok. Pomysł powołania zaduszek jazzowych to była „łaska”, która spłynęła na Jana Budziaszka w chwili odejścia jego matki… Kiedy wypisywał nazwiska krewnych na wypominki, na kartce zostało mu wolne miejsce. „Pomyślałem, że szkoda tak pustą kartkę zostawić. Napisałem 'Louis Armstrong' i wiele innych wybitnych nazwisk muzycznych” - opowiadał artysta. Następnie zrodziła się myśl, żeby za to wszystko, co dali ludziom ci znakomici muzycy podziękować mszą św. , podczas której ich wspominamy… W tym roku nie zabrakło przywołania takich postaci jak:  Duke Elington, John Coltrane, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Krzysztof Komeda, Andrzej Zaucha, Mietek Kosz, Andrzej Jaroszewski, Tadeusz Nalepa, Andrzej Cudzich, Jarek Śmietana, Zdzisław Najder,  Marek Grechuta, Zbigniew Wodecki, Jurek Bożyk i wielu innych, których grono stale się powiększa, by bluesowa orkiestra niebiańska brzmiała coraz piękniej…

Po raz kolejny w tym niezwykłym wydarzeniu mogli wziąć udział uczniowie naszej szkoły (z klasy trąbki Pawła Gajewskiego, puzonu Arkadiusza Bały i saksofonu Ignacego Stojka), którzy pod kierunkiem Pawła Gajewskiego i Ignacego Stojka – współorganizatora, wykonawcy  i koordynatora koncertu – w doborowym, bandowym składzie (wzbogaconym o udział pedagogów – Artura Ciborowskiego i Jacka Bylicy) porwali publiczność dźwiękami kilku standardów, wśród których nie zabrakło Gimmie some lovin, Louie Louie, czy Mercy, Mercy. Nasza młodzież brawurowo  rozpoczęła koncert, nadając mu oczekiwany napęd, a Jan Budziaszek wyraził spokój o dalsze losy festiwalu, skoro mamy takich zdolnych, zapalonych muzyków... Szczególne słowa uznania należą się Kamilowi Ulatowskiemu – młodemu trębaczowi, który wraz z Ignacym Stojkiem stylowo „bawił się” standardem Just a closer walk with Thee. Wydaje się, że ta muzyczna ścieżka, a może i droga jest tą, którą może On śmiało podążać…

Dla wszystkich naszych uczniów z pewnością wielkim wyróżnieniem było zaproszenie, by  wystąpić obok uznanych artystów sceny jazzowej, takich jak Ryszard Styła (określany przez Jana Budziaszka „malarzem dźwięków”), Marek Michalak, Joachim Menzel (wręcz hipnotycznie grający na lirze korbowej), czy legendarny Boba Jazz Band… Z perspektywy czasu, ci młodzi ludzie z pewnością dostrzegą, że poprzez udział w tym wydarzeniu  tworzyli fragment historii krakowskiego jazzu…

Tradycją zaduszek jest wieńczący je barwny korowód muzyków, maszerujący przez świątynię do dźwięków When the saints go marching in. Tak było i tym razem, ku wszechobecnej radości zgromadzonych słuchaczy, bo właśnie radość jest tym uczuciem, które zawsze towarzyszy temu szczególnemu spotkaniu – czasu wspomnień, modlitwy za zmarłych artystów i wyrażaniu poprzez muzykę miłości, która stwarza człowieka tu i tam…

/Anna Kozłowska/

 

Zdjęcia

Warsztaty fletowe

28 października 2019 roku w Auli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce odbyły się warsztaty fletowe prowadzone przez Panią Ewę Dumanowską.

Zdjęcia

Ślubowanie uczniów klas pierwszych

„Szczęśliwi ci, którzy mają w sercu muzykę i uśmiech na ustach”.
Słowa wypowiedziane przez Franza Schuberta najlepiej oddają atmosferę wspaniałej uroczystości ślubowania uczniów klas pierwszych Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce, która odbyła się 22 października 2019 w Auli „Sztygarówka”.
Młodzi adepci sztuki muzycznej rozpoczęli wieczór w uroczysty sposób, maszerując do muzyki J. Straussa Marsz Radeckiego.
Po powitaniu gości przez Panią Dyrektor Izabelę Szotę oraz Przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego, Klaudię Krzyszkowską wykonano szereg utworów - tańców narodowych, ludowych, interpretacji ruchowych utworów muzycznych oraz piosenek.

Maja Warejko z klasy I/c.6 (klasa skrzypiec Anny Kozłowskiej) oraz Zosia Szarkowska z klasy II/c.6 (klasa fortepianu Agnieszki Korczyńskiej) wykonały Piosenkę francuską.
Następnie uczniowie klasy pierwszej cyklu 4-letniego zatańczyli i zaśpiewali Krakowiaczka J. Świdra.
Po wykonaniu tańca narodowego, nadszedł czas na taniec Owczarek wchodzący w skład repertuaru tańców ludowych. Uczniowie z klasy pierwszej cyklu 6-letniego klaszcząc i tupiąc do rytmu muzyki podkreślali jego charakterystyczny rytm.

Kolejną część rozpoczęła Zosia Wandas z klasy pierwszej cyklu 4-letniego recytując wiersz L. Staffa pt. Deszcz jesienny. W tej sposób wprowadziła gości w nastrój kolejnego utworu pt. Szara piosenka. Klimat tej czarodziejskiej i muzycznej opowieści został wykonany oraz podkreślony za pomocą Instrumentarium Orffa przez uczniów klas pierwszych cyklu 4 i 6-letniego.
Część artystyczną zwieńczono interpretacją ruchową do muzyki F. Schuberta Moment muzyczny. Młodzi artyści tańcząc, wykorzystali rekwizyt – piłeczki.
Po uroczystym zaśpiewaniu Hymnu Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce i wygłoszeniu słów Roty Ślubowania, Pani Dyrektor Izabela Szota pasowała pierwszoklasistów na uczniów szkoły.
Pierwszoklasiści otrzymali także upominki - niezbędnik ucznia szkoły muzycznej w postaci zeszytów nutowych i ołówków. 
Na zakończenie Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego zaprezentowała niespodziankę w postaci prezentacji ukazującej grono pedagogiczne, pracowników administracji i obsługi szkoły. W ten fantastyczny i zabawny sposób zakończyła uroczysty wieczór.

Mamy nadzieję, iż ślubowanie to dopiero początek Waszej artystycznej drogi.

Życzymy Wam wielu sukcesów, koncertów i nieustających braw.

Pamiętajcie, o maksymie, którą wygłosiła Pani Dyrektor, że

„dzień bez instrumentu, to dzień stracony.”

 

/Anna Dańda-Szustak

Paulina Skrok/

 

Zdjęcia

Warsztaty pianistyczne z Profesorem Adamem Wodnickim

Współpraca ze Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, zapoczątkowana przez Prof. Elżbietę Hoffman wspólnymi działaniami edukacyjnymi, promującymi twórczość Ettore Pozzoli, ciągle się rozwija.
Dnia 21 października b.r. uczennice Julia Huczek z klasy Izabeli Seweryn oraz Barbara Ruda z klasy Jacka Bylicy reprezentowały Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce podczas warsztatów pianistycznych prowadzonych przez polskiego pianistę i pedagoga, Profesora Adama Wodnickiego. Wydarzenie zorganizowane przez Piotra Kowala, kierownika sekcji fortepianu, miało miejsce w Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej I i II im. Br. Rutkowskiego w Krakowie.
Profesor Adam Wodnicki zasiadał w Jury podczas odbywającej się w Akademii Muzycznej w Krakowie I edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Jana Hoffmana (w dniach 17-20 października). Jest absolwentem patrona konkursu, wybitnego pianisty-pedagoga, Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, wywodzi się z tradycji chopinowskiej, dlatego tematyka warsztatów oscylowała głównie wokół dzieł Fryderyka Chopina.
Profesor analizował z młodymi pianistami strukturę utworów fortepianowych, zwracając uwagę na odpowiednie proporcje brzmieniowe, chopinowską aplikaturę, szeroko pojęty wachlarz elementów estradowych i warsztatowych. Odnosząc się do różnych dzieł wielkiego polskiego kompozytora nakreślał istotę pianistyki, nawiązując jednocześnie znakomity kontakt z uczniami.
Adam Wodnicki studiował również pod kierunkiem Guida Agostiego we Włoszech (Siena) oraz György’ego Sebóka w Stanach Zjednoczonych (Bloomington). W latach 1973-1977 sprawował funkcję asystenta, a następnie adiunkta w Akademii Muzycznej w Krakowie. Ponadto wykładał w University of Texas w Austin w Stanach Zjednoczonych, obecnie jest profesorem fortepianu w College of Music Uniwersytetu Północnego Teksasu. Prowadzi niezwykle ożywioną, światową działalność koncertową, w tym liczne międzynarodowe kursy mistrzowskie. Był wielokrotnie nagradzany przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie, otrzymał medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

/Koordynacja projektu - Izabela Seweryn/

 

 

 

Zdjęcia

Warsztaty puzonowe

 

W dniu 17 października 2019 r. w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce odbyły się warsztaty prowadzone przez wybitnego nauczyciela puzonu pana Profesora Wacława Fulara.
Pan Wacław Fular swoją pracę pedagogiczną z powodzeniem realizuje od prawie pół wieku  w krakowskich szkołach muzycznych. Obecnie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w  Krakowie pełni funkcję kierownika sekcji dętej. Związany z wieloma zespołami artystycznymi jako muzyk solista pracował w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie oraz Operze  Krakowskiej.

Swoją pasją do muzyki i osobiste doświadczenie przekazuje swoim uczniom oraz chętnie dzieli się z innymi pedagogami.

Tematem warsztatów była "Rola oddechu w kształtowaniu dźwięku na instrumentach dętych blaszanych".  W zajęciach brali udział uczniowie klasy puzonu Arkadiusza Bały, klasy trąbki Pawła Gajewskiego oraz klasy tuby Piotra Gawora. Wszyscy uczestnicy mieli okazję indywidualnie skonfrontować swój aktualny poziom gry niezależnie od etapu edukacji oraz otrzymali cenne wskazówki. Mamy nadzieję, że cenne uwagi i wskazówki zaproponowane przez Prowadzącego zostaną wykorzystane przez uczniów i nauczycieli, a Profesor Wacław Fular będzie nadal chętnie z Nami współpracował. 

/Arkadiusz Bała/

 

Zdjęcia

Warsztaty fletowe

17 października 2019 r. w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie odbyły się Ogólnopolskie Warsztaty Fletowe, prowadzone przez prof. Barbarą Świątek-Żelazną.

Pani Profesor wysoko oceniła umiejętności ucznia naszej szkoły, Daniela Wadasa z klasy fletu Ewy Tupik. Daniel pod okiem Pani Profesor ćwiczył technikę oddechową oraz vibrato, wykonując "Mały koncert fletowy" W. Poppa.

 

 

Zdjęcia

Stypendia im. Jana Pawła II

16 października 2019 r., w 41 rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową naszego Wielkiego Rodaka, Burmistrz Miasta i Gminy Wieliczka wręczył Stypendia im. Jana Pawła II.
Wśród grona wyróżnionych za wybitne osiągnięcia w ramach Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży Gminy Wieliczka znaleźli się uczniowie naszej szkoły:
Kacper Ćwiek z klasy akordeonu Oskara Guta,
Maria Kolary z klasy fortepianu Izabeli Grzybek,
Alicja Rucińska z klasy fortepianu Izabeli Grzybek,
Barbara Ruda z klasy forte[pianu Jacka Bylicy,
Emilia Rzyman z klasy fortepianu Izabeli Grzybek,
Hanna Stan z klasy fortepianu Izabeli Seweryn.
Serdecznie gratulujemy uczniom, nauczycielom i rodzicom.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją na stronie Gminy Wieliczka:

https://www.wieliczka.eu/pl/201129/15201/obchody-dnia-papieskiego-w-wieliczce.html
oraz na stronie FB Gminy Wieliczka

foto: Agnieszka Rogalska

Zdjęcia

Warsztaty taneczne

W dniu 7 października 2019 r. odbyły się warsztaty tańców regionalnych i narodowych, które prowadziła Pani Anna Kruczek - tancerka Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk" im. Stanisława Hadyny.
Obecnie artystka prowadzi Zespół Pieśni i Tańca "Ziemia Lisiecka".
W warsztatach wzięli udział uczniowie klas I - III cyklu sześcioletniego Szkoły Muzycznej I stopnia oraz uczennice specjalności "Rytmika" Szkoły Muzycznej II stopnia.
Uczniowie poznali tańce i piosenki regionu  Górnego Śląska (tańce Kozierajka, Zwodzony, Grozik), regionu górali Beskidu Śląskiego (tańce Kołomajki, Piłka, Diabołek), podstawowe kroki i figury Krakowiaka oraz Poloneza. Nie zabrakło też nauki kroku Polki.

Zdjęcia