Kolejny sukces Kacpra Ćwieka

Kacper Ćwiek z klasy akordeonu Oskara Guta zajął I miejsce w XXV Transgranicznym Konkursie Akordeonowym on-line Uczniów Szkół Muzycznych I i II stopnia im. Henryka Malona, który odbywał się w dniach 16-17.04.2021 r. w Państwowej Szkole Muzycznej im. S. Moniuszki w Raciborzu,
Uczeń naszej Szkoły zaprezentował się najlepiej, wyprzedzając zdecydowanie punktacją konkurentów. Warto dodać, że na miejscu II oraz III uplasowali się uczniowie czeskiego Konserwatorium Janacek w Ostravie,
Jury przewodniczył prof. dr hab. Marek Andrysek (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) oceniając uczestników Konkursu wraz z zaprzyjaźnionym z naszą Szkołą prof. dr. hab. Pawłem Paluchem (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) oraz Paniami dr Marcelą Kysovą-Halmovą, a także mgr Lilianną Bochen.
W ramach wydarzeń on-line towarzyszących Konkursowi uczestnicy mogli wysłuchać niesamowicie ciekawego wykładu/prezentacji prof. dra hab. Pawła Palucha nt. "Improwizacja akordeonowa w dydaktyce. Wykorzystanie możliwości fakturalnych akordeonu w sztuce improwizacji", który wpisuje się w przeprowadzaną od kilku lat w klasie akordeonu innowację pedagogiczną "Improwizuję", a także stanowi dopełnienie warsztatów, które Profesor przeprowadził ostatnio z uczniami klasy akordeonu wielickiej Szkoły Muzycznej, I tak podejmowane działania Pana Oskara Guta z zakresu improwizacji w znacznym stopniu pomagają Jego uczniom na estradzie dodając pewności wykonawczej,
Konkursowi towarzyszył także Koncert "Barwy Ziemi - Głosy Natury" w wykonaniu Zbigniewa Wałacha (skrzypce, gajdy, instrumenty pasterskie, śpiew), Wojciecha Golca (akordeon) oraz Marcina Żupańskiego (klarnet basowy, saksofon sopranowy, cajon).

/Oskar Gut/

Zdjęcia

Polska muzyka współczesna i jazzowa - Lubię to!

Dnia 8 kwietnia 2021 r. odbył się II etap III Międzyszkolnego Konkursu z literatury muzycznej „Polska muzyka współczesna i jazzowa – Lubię to!”, organizowanego przez Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce. Konkurs miał na celu ukazać oryginalność i różnorodność rodzimej muzyki współczesnej, również tej najnowszej, a w tegorocznej edycji także polskiej muzyki jazzowej inspirowanej klasyką, wykraczając tym samym poza ramy programu nauczania przedmiotu audycji muzycznych.
W tym roku do konkursu przystąpiła rekordowa liczba uczestników (70 uczniów) ze szkół muzycznych I stopnia w Bibicach, Bytomiu, Dąbrowie Górniczej, Domosławicach, Gdyni, Głownie, Gorlicach, Krakowie (4 szkoły), Korzennej, Mikluszowicach, Myślenicach,  Niedźwiedziu, Oławie, Sosnowcu, Toruniu oraz Wieliczce (zasięg ogólnopolski).
Ideą konkursu jest przybliżanie twórczości wciąż jeszcze zbyt mało znanych młodzieży kompozytorów, takich jak Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel, Krzysztof  Meyer, Paweł Szymański, czy Tomasz Jakub Opałka. Oczywiście, w kanonie testu fonicznego nie zabrakło dzieł współczesnych klasyków – Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, czy Stefana Kisielewskiego. W nurcie utworów muzyki jazzowej znalazły się kompozycje m.in. Urszuli Dudziak, Leszka Możdżera, Włodzimierza Nahornego, Krzysztofa Herdzina, czy Adama Bałdycha.

Konkurs miał charakter dwu etapowy i przeznaczony był dla dwóch kategorii wiekowych. Etap I dla grupy młodszej stanowiła praca plastyczna na temat „Cały ten jazz” (interpretacja muzyki jazzowej w technice collage). Laureatem specjalnego wyróżnienia w tej kategorii został uczeń naszej szkoły, Kacper Kwieciński (kl.4/c.6), którego oryginalna praca została jednogłośnie doceniona przez Jury części plastycznej konkursu (Joanna Styrylska-Gałażyn, Barbara Borowiec, Józef Kowalczyk). W grupie starszej, w I etapie konkursu należało wykazać się giętkością języka literackiego oraz krytycznym spojrzeniem, przygotowując wypowiedź pisemną na temat wybranej przez siebie postaci polskiej sceny jazzowej (opis jej sylwetki, dokonań oraz krótka recenzja wybranego nagrania). Należy podkreślić, że w wielu przypadkach autorzy prac wykazali się wnikliwością i świeżością interpretacji kompozycji jazzowych, których analiza języka dźwiękowego nie należy do najprostszych. Uznanie Jury (dyr. Izabela Szota - przewodnicząca, Anna Kozłowska, Paulina Skrok) zdobyły szczególnie prace Katarzyny Szpor, Aleksandry Wal i Brygidy Jancik  (Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna I st. im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie),  Joanny Ciastoń (Szkoła Muzyczna I st. im. Mjr. H. H. Baranowskiego w Krakowie), Pawła Owczarczyka (ZSM im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej), Wiktorii Płatek (SM I st. im. Juliusza Łuciuka w Mikluszowicach) oraz Nadii Wodzińskiej (PSM I st. w Domosławicach ).

Etap II konkursu stanowił test foniczny, który w tym roku, z powodu pandemii, po raz pierwszy został przeprowadzony w formule online. Nie okazała się ona jednak utrudnieniem dla uczestników, bowiem w znakomitej większości przypadków wykazali się oni dogłębną znajomością prezentowanych utworów. W tej części konkursu, w grupie młodszej, ponownie doskonale zaprezentował się uczeń naszej szkoły, Kacper Kwieciński zdobywając (po zsumowaniu wyników I i II etapu) I miejsce ex aequo w konkursie. W grupie młodszej wyróżnienia otrzymali również nasi inni uczniowie – Gabriela Grodecka oraz Maciej Kaja (kl.4/c.6). W grupie starszej, laureatką III miejsca została Milena Górska (kl.6/c.6).

Dopełnieniem i artystycznym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznej edycji konkursu była prelekcja i recital online Ignacego Stojka (saksofon sopranowy) i Pauliny Tkaczyk (klawesyn), którzy połączyli zdawać by się mogło dwa, odmienne światy: muzyki klasycznej, a w szczególności dawnej (silnie jeszcze w świadomości słuchaczy reprezentowanej przez klawesyn) oraz muzyki jazzowej, której saksofon jest czołowym przedstawicielem. To niecodzienne zestawienie barw obu instrumentów oraz przenikanie się odrębnych, muzycznych światów stworzyło mozaikę, której podstawowym elementem jest improwizacja oparta o momentami wypierające się, a po chwili uzupełniające podłoże harmoniczne. Pozwoliło to na stworzenie różnorodnej, acz spójnej całości potwierdzając równocześnie, że można odnaleźć „wspólny mianownik” dla różnych stylistyk muzycznych, że muzykę można wciąć odkrywać na nowo…

Gorąco gratulujemy wszystkim uczestnikom i laureatom konkursu  oraz mamy nadzieję, że spotkamy się podczas kolejnych edycji tego wydarzenia, którego formuła propagująca szeroko pojętą najnowszą muzykę polską będzie fascynującą przygodą w jej poznawaniu i inspiracją w muzycznych działaniach!

/Anna Kozłowska/

 

Image

podpis_img

Izabela Płoszaj - PSM I st. im. Ludomira Różyckiego w Myślenicach

Image

podpis_img

Kacper Kwieciński - ZSM w Wieliczce

Piano e Forte 2021

W dniach 1 – 6 marca 2021 r. miał miejsce IV Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2021. Z uwagi na sytuację epidemiczną organizatorzy (Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie) postanowili spotkać się z uczestnikami on-line.

Pomysłodawczynią, Dyrektorem Artystycznym i główną koordynatorką wydarzenia jest Marta Polańska – nauczycielka fortepianu w wielickiej szkole muzycznej, Prezes TMA Sfogato.

Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Witold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego, Jacek Majchrowski – Prezydent Miasta Krakowa, Ugo Rufino – Dyrektor Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, prof. dr hab. Andrzej Pikul (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) oraz prof. Benjamin Vogel (Szwecja).

Partnerami byli: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

Patroni Medialni to TVP 3 Kraków oraz portal Magiczny Kraków.

Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” jest innowacyjnym projektem, który integruje wiedzę teoretyczną z umiejętnościami praktycznymi, a przebieg występu uczestnika różni się nieco od tradycyjnego konkursu pianistycznego, bowiem każdy uczestnik sam prezentuje wykonywany utwór, wykonuje zadanie dotyczące praktyk wykonawczych, rozpoznaje utwory z podanego kanonu oraz rozwiązuje test dotyczący historii i budowy fortepianu.

Tegoroczna Akademia Piano e Forte 2021 upamiętniała: Fryderyka Chopina w 211. rocznicę urodzin kompozytora (w przededniu Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego), Franciszka Liszta w 210. rocznicę urodzin i 135. rocznicę śmierci, Pauline Viardot w 200. rocznicę urodzin, Władysława Żeleńskiego w 100. rocznicę śmierci kompozytora oraz Ignacego Jana Paderewskiego w 80. rocznicę śmierci.

Akademię Piano e Forte 2021 rozpoczął wykład inauguracyjny „Fortepian w kulturze muzycznej czasów Chopina”, który wygłosił prof. Benjamin Vogel, wybitny szwedzki instrumentolog. Akcent muzyczny stanowił Koncert Piano e Forte, którego tematem przewodnim obok utworów Chopina i Paderewskiego była „Sonata pian e forte”.

W programie Akademii znalazły się także: prezentacja wydawnictw Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, którą przedstawił Marcin Wąsowski – Kierownik Działu ds. Nauki i Wydawnictw NIFC, wykład o sztuce bel canto (O. dr Tomasz Jarosz, Tuchów) oraz niezwykle ciekawy wykład prof. dr hab. Heleny Wrony-Polańskiej (psycholog kliniczny, psychoterapeuta, przewodnicząca Sekcji Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie) o psychologicznych wyznacznikach tremy.

Wśród wykładowców Akademii Piano e Forte 2021 znaleźli się także nauczyciele Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce: dr Paulina Tkaczyk (historia i budowa klawesynu), Magdalena Smrokowska (fortepian Mozarta), Marta Polańska (wieloaspektowa rola pianisty na przykładzie artystycznej działalności I. J. Paderewskiego oraz instrumentalna sztuka bel canto), dr Tomasz Soczek (praktyka improwizacji organowej na przykładzie twórczości W. Żeleńskiego), dr Marek Polański (pierwsze polskie Kaprysy Skrzypcowe jako źródło inspiracji dla N. Paganiniego i F. Liszta) oraz Zenon Kulik (budowa fortepianu).

Wydarzenie zakończył Galowy Koncert Młodych Mistrzów Fortepianu w dniu 6 marca, a ostatnim akordem Festiwalu była znakomita interpretacja Preludiów op. 1 Karola Szymanowskiego w wykonaniu laureatki Grand Prix IV Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2021 Justyny Żołnacz (klasa Wilii Ochockiej-Janusz, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie).

Wśród Laureatów Konkursu znaleźli si także uczniowie Zespołu Szkół Muzyczny6ch w Wieliczce: Katarzyna Malawska z klasy  Pauliny Tkaczyk oraz Emilia Rzyman z klasy Izabeli Grzybek (I nagroda), Wiktor Fejkiel (SM II st.) z klasy Grażyny Hesko-Kołodzińskiej - II nagroda, Maja Muzyka z klasy Magdaleny Smrokowskiej - III nagroda, Emilia Kuroń z klasy Pauliny Tkaczyk, Julia Huczek (SM II st.) oraz Blanka Romańska (SM II st.) z klasy Jacka Bylicy (SM II st.) – wyróżnienie.

55 uczestników IV Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2021 z 24 szkół muzycznych z całej Polski oceniało Jury: mgr Waldemar Król – przewodniczący, mgr Elżbieta Hoffman, dr Iwona Popławska-Zimowska, mgr Marta Polańska oraz mgr Anna Kozłowska.

Na platformie on-line Akademię Piano e Forte 2021 śledziło 168 uczestników z całej Polski.

Mimo ograniczeń spowodowanych pandemią mogliśmy spotkać się z wirtualnie, realizując w pełni wypracowaną od 2018 roku oryginalną formułę Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” – ujmującego zagadnienia pianistyczne w sposób holistyczny. Razem mogliśmy doświadczać tych niezwykłych artystycznych emocji, których co roku dostarczają nam wspaniali profesorowie, artyści oraz młodzi mistrzowie fortepianu.

Mamy nadzieję, że podczas kolejnej edycji będziemy mogli spotkać się „na żywo”, integrując środowisko szkolne i akademickie z całej Polski w Krakowie i Wieliczce.

Równocześnie zachęcamy do odwiedzania strony internetowej projektu: www.pianoeforte.pl

Zdjęcia

Kacper Ćwiek - dziewiąty w CMA

Kacper Ćwiek, uczeń klasy akordeonu Oskara Guta wziął udział w Confederation Mondiale de l'Accordeon 70th Anniversary i zajął wysokie 9 miejsce.
CMA to jeden z najstarszych, najpoważniejszych i najbardziej cenionych na całym świecie konkursów akordeonowych. W tym roku odbył się po raz 70. i wzięło w nim udział 750 uczestników z 50 krajów. W związku z globalną sytuacją pandemiczną 70. CMA odbywał się online w dniach od 15 listopada do 20 grudnia 2020 roku. CMA to dwie formuły: Trophee Mondial de l'Accordeon oraz International Open Trophy. Kacper zaprezentował się w formule IOT w kategorii International Open 16 & Under Classic. Międzynarodowemu Jury przewodniczył Richard Galliano. Sukces Kacpra w tak prestiżowym wydarzeniu to dobra wróżba na Nowy Rok. Chłopiec wielokrotnie potwierdził swoim talentem, że jest wyjątkowym młodym artystą. Po wielu wcześniejszych znaczących sukcesach, odnoszonych na arenach ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów (także rekomendowanych przez CEA) w Polsce oraz krajach ościennych, uczeń wielickiej Szkoły Muzycznej II stopnia wypływa na prawdziwie szerokie wody, stając się akordeonistą światowego formatu. 

/Oskar Gut/

 

Zdjęcia

Korzystajmy z Internetu w sposób mądry!

W dniach 12-13 listopada 2020 roku w naszej Szkole odbywały się Dni Bezpieczeństwa Cyfrowego.
Podczas zajęć online uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami wspólnie zastanawiali się, jak bezpiecznie korzystać z Internetu.

To współczesne źródło wiedzy na trwale wpisało się w otaczającą nas rzeczywistość. Szczególnie dzisiaj – w czasach zdominowanych przez pandemię – zasoby internetowe oraz możliwości kontaktowania się na odległość, jakie daje nam sieć, sprawiają, że to właśnie „tam” spędzamy większość naszego czasu. Niestety, nieograniczona przestrzeń internetowa może być dla dzieci i młodzieży także zagrożeniem. Dlatego tak ważne jest zachowanie odpowiedniej czujności, a także ograniczonego zaufania do poznawanych w sieci osób oraz informacji.
Zachęcamy do zapoznania się z wynikami dyskusji prowadzonych w klasie trzeciej cyklu sześcioletniego i pamiętajmy -
Korzystajmy z Internetu w sposób mądry!

/Anna Taboła/

Zdjęcia

Kacper Ćwiek stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci

Z ogromną radością i satysfakcją zawiadamiamy, że Kacper Ćwiek, uczeń Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia z klasy akordeonu Oskara Guta, został Stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci w roku 2020/2021.
Do Grona stypendystów muzycznych zostają zaproszeni wybitnie uzdolnieni młodzi artyści, posiadający znaczące osiągnięcia, pełni pasji, gotowi na nowe wyzwania, chcący rozwijać swoje zainteresowania związane ze sztuką, w tym z muzyką przede wszystkim. Zaproszenie do Grona Stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci należy traktować jako znaczące osiągnięcie i wyróżnienie. Patronatem objęci zostają uczennice i uczniowie muzycznych szkół średnich oraz podstawowych odnoszący sukcesy na arenie międzynarodowej i ogólnopolskiej, a także posiadający doświadczenie koncertowe. Każdego roku kandydatów jest więcej niż przewidzianych miejsc na dany rok szkolny. Po przesłaniu zgłoszeń wraz z dokumentacją oraz opiniami pedagogów przedmiotu głównego wyłaniani są "zwycięzcy". To rodzaj Konkursu, dlatego w tym szczególnym czasie kiedy wiele konkursów zostało odwołanych, jest to ogromny sukces, sukces dla pokrzepienia serca, sukces dający nadzieję na lepsze jutro, sukces pozwalający pomimo przeciwności na kontakt z autorytetami, artystami oraz rówieśnikami. Bycie Stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci daje bowiem możliwość wystąpienia na prestiżowych koncertach, wzięcia udziału w kursach oraz warsztatach muzycznych z wybitnymi pedagogami i instrumentalistami, m. in. w Europejskim Centrum im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, a także spotkania z koleżankami i kolegami o podobnych pasjach i uzdolnieniach oraz wspólnej pracy z nimi. Kacper jako pierwszy uczeń wielickiej Szkoły Muzycznej II stopnia przetarł ścieżkę i został przyjęty do Grona Stypendystów Muzycznych Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, do Grona młodych artystów dla których: "szkolne wyzwania to za mało", jak czytamy na stronach Funduszu.

/Oskar Gut/

Zdjęcia

Nagrodzone zespoły rytmiczne

Najmłodsi uczniowie  naszej szkoły zostali laureatami IV Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Rytmicznych, który odbywał się w formule on-line.

Zespół rytmiczny klasy pierwszej cyklu 6-letniego przygotowany przez Joannę Marcisz został laureatem III miejsca, natomiast zespół rytmiczny klasy drugiej cyklu 6-letniego przygotowany przez Annę Dańdę-Szustak zajął II miejsce.

Uczniowie prezentowali się w formule  on-line w interpretacji ruchowej utworu, w tańcu oraz w piosence.

Zdjęcia

Ślubowanie uczniów klasy pierwszej cyklu 6-letniego

21 października 2020 roku miało miejsce ślubowanie i pasowanie na uczniów Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce.
Tym razem bohaterami wydarzenia byli uczniowie klasy pierwszej cyklu 6-letniego Szkoły Muzycznej I stopnia.
Ze względu na panującą epidemię w tym ważnym dla naszych najmłodszych uczniów dniu nie mogli uczestniczyć ich najbliżsi. Dlatego postanowiliśmy nagrać tę wyjątkowo wzruszającą uroczystość i udostępnić ją poniżej.
Wydarzenie przygotowała Pani Joanna Marcisz.

 

Zdjęcia

Ślubowanie uczniów klasy pierwszej cyklu 4-letniego

13 października 2020 roku miało miejsce ślubowanie i pasowanie na uczniów Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce.  
Bohaterami wydarzenia byli uczniowie klasy pierwszej cyklu 4-letniego Szkoły Muzycznej I stopnia.
W bieżącym roku szkolnym uroczystość przebiegała w atmosferze panującej epidemii. W tym ważnym dniu nie mogli uczestniczyć najbliżsi uczniów, dlatego postanowiliśmy nagrać tę wyjątkowo wzruszającą uroczystość i udostępnić ją poniżej.
Wydarzenie przygotowały Panie Barbara Maria Dukała i Anna Dańda-Szustak.

Zdjęcia