Nagrodzone zespoły rytmiczne

Najmłodsi uczniowie  naszej szkoły zostali laureatami IV Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Rytmicznych, który odbywał się w formule on-line.

Zespół rytmiczny klasy pierwszej cyklu 6-letniego przygotowany przez Joannę Marcisz został laureatem III miejsca, natomiast zespół rytmiczny klasy drugiej cyklu 6-letniego przygotowany przez Annę Dańdę-Szustak zajął II miejsce.

Uczniowie prezentowali się w formule  on-line w interpretacji ruchowej utworu, w tańcu oraz w piosence.

Zdjęcia

Ślubowanie uczniów klasy pierwszej cyklu 6-letniego

21 października 2020 roku miało miejsce ślubowanie i pasowanie na uczniów Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce.
Tym razem bohaterami wydarzenia byli uczniowie klasy pierwszej cyklu 6-letniego Szkoły Muzycznej I stopnia.
Ze względu na panującą epidemię w tym ważnym dla naszych najmłodszych uczniów dniu nie mogli uczestniczyć ich najbliżsi. Dlatego postanowiliśmy nagrać tę wyjątkowo wzruszającą uroczystość i udostępnić ją poniżej.
Wydarzenie przygotowała Pani Joanna Marcisz.

 

Zdjęcia

Ślubowanie uczniów klasy pierwszej cyklu 4-letniego

13 października 2020 roku miało miejsce ślubowanie i pasowanie na uczniów Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce.  
Bohaterami wydarzenia byli uczniowie klasy pierwszej cyklu 4-letniego Szkoły Muzycznej I stopnia.
W bieżącym roku szkolnym uroczystość przebiegała w atmosferze panującej epidemii. W tym ważnym dniu nie mogli uczestniczyć najbliżsi uczniów, dlatego postanowiliśmy nagrać tę wyjątkowo wzruszającą uroczystość i udostępnić ją poniżej.
Wydarzenie przygotowały Panie Barbara Maria Dukała i Anna Dańda-Szustak.

Zdjęcia

IV Szkolny Skrzypcowy Konkurs Czytania Nut a'Vista

16 października 2020 roku w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce w budynku „Sztygarówka” odbył się IV Szkolny Skrzypcowy Konkurs Czytania Nut a'Vista. 
W  konkursie wzięło udział 20 uczniów. Uczestników oceniało jury w następującym składzie: 
dr Marek Polański – przewodniczący,
mgr Anna Kozłowska – członek jury,
mgr Julia Kołpanowicz-Mazurek – członek jury.
Niestety z powodu pandemii koronawirusa nie mogli wziąć udziału w konkursie uczniowie klasy skrzypiec mgr Marii Sobeńko, a także przebywający na kwarantannie.
Program przesłuchań obejmował dwa zróżnicowane utwory.
Jury przyznało: 4 pierwsze miejsca, 5 drugich miejsc, 4 trzecie miejsca oraz 2 wyróżnienia.

Klasa II
I Miejsce:  Laura Stelmach
II Miejsce ex aequo: Barbara Kowalewska, Maja Warejko
III Miejsce: Zuzanna Mucha   

Klasa III
I Miejsce:  nie przyznano
II Miejsce: Aleksandra Wosiek
III Miejsce: Natalia Jędrzejek

Klasa IV
I Miejsce:  nie przyznano
II Miejsce: Michał Bartela
III Miejsce: Maria Górnicka
Wyróżnienie: Natalia Wacławik

Klasa V
I Miejsce: Julia Grzybek
II Miejsce: nie przyznano
III Miejsce: Aleksandra Ostrowska

Klasa VI
I Miejsce: Nadia Ćwiek
II Miejsce: Mateusz Pustuła
III Miejsce: nie przyznano
Wyróżnienie: Julia Knapik

Klasa II SM II st.
I Miejsce: Anna Kurowska

Wszystkim laureatom, a także ich pedagogom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Stypendia im. Jana Pawła II

16 października przypada 42 rocznica wyboru na Stolicę Piotrową Papieża Polaka. 
Tradycją jest, że w tym dniu Burmistrz Wieliczki wręcza Stypendia Papieskie im. Jana Pawła II najlepszym uczniom szkół Gminy Wieliczka.
W związku z panującą sytuacją epidemiczną tegoroczni stypendyści otrzymali dyplomy w swoich szkołach z rąk dyrektorów.
Stypendium edukacyjne Gminy Wieliczka im. Jana Pawła II na rok szkolny 2020/2021 za wysokie osiągnięcia artystyczne otrzymali uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce – Szkoły Muzycznej I stopnia:
Alicja Rucińska z klasy fortepianu Izabeli Grzybek
Emilia Rzyman z klasy fortepianu Izabeli Grzybek
Hanna Stan z klasy fortepianu Izabeli Seweryn
oraz Szkoły Muzycznej II stopnia:
Maria Kolary z klasy fortepianu Izabeli Grzybek
Kacper Ćwiek z klasy akordeonu Oskara Guta.
Serdecznie gratulujemy Nagrodzonym i ich Nauczycielom oraz Rodzicom!

Relacja na stronie Gminy Wieliczka:
https://www.wieliczka.eu/pl/201129/21425/stypendia-papieskie-dla-uzdolnionej-mlodziezy.html

Zdjęcia

Koncert na zakończenie roku szkolnego 2019/2020

Kolejny rok szkolny za nami.
Zawsze kończymy wspólnie spędzone 10 miesięcy akcentem muzycznym.
Tak będzie i teraz, choć nie spotkamy się "na żywo".
W tym nietypowym roku Uczniowie kończący Szkołę Muzyczną I stopnia zaprosili nas do swoich domów. W Ich imieniu, a także własnym i całego Grona Pedagogicznego Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce zapraszam do wysłuchania i zobaczenia koncertu on-line.
Dziękuję za koordynację pomysłu Pani Agnieszce Korczyńskiej oraz za pomoc w realizacji filmu Panu Mateuszowi Kozłowskiemu.
Miłego oglądania!

film dostępny jest również na szkolnym kanale YouTube

 

Najlepsi Uczniowie 2019/2020

Rok szkolny 2019/2020 był nietypowy. Koronawirus, który opanował świat zmusił nas do zamknięcia szkół i prowadzenia zajęć poprzez internet i telefon.
Mimo nowej rzeczywistości, która z pewnością dla Wszystkich stanowiła nie lada wyzwanie, uczniowie osiągnęli znakomite wyniki.
Najlepsi uczniowie szkół prowadzonych przez Gminę Wieliczka otrzymali Listy Gratulacyjne Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka.

Najlepszą uczennicą Szkoły Muzycznej I stopnia została Maria Kolary, uczennica klasy szóstej cyklu 6-letniego, ucząca się w klasie fortepianu Izabeli Grzybek. 
Do Jej najważniejszych osiągnięć należą:
I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki Słowiańskiej (Ostrava/Czechy, listopad 2019),
I nagroda w IV Danubia Talents, International Music Competition (Budapeszt/Węgry, październik 2019),
II nagroda w XXIII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym (Tuchów, styczeń 2020),
III nagroda w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym (Trzciana, grudzień 2019),
wyróżnienie w II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym (Libiąż, styczeń 2020).

Najlepszym uczniem Szkoły Muzycznej II stopnia został Kacper Ćwiek, uczeń drugiej klasy, specjalności Instrumentalistyka, z klasy akordeonu Oskara Guta.
Jego osiągnięcia to:
I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej "Srebrna Szybka" / CEA (Kraków, styczeń 2020),
I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym (Bielsko-Biała, listopad 2019),
II nagroda w III Konkursie Pianistycznym "Piano e Forte" (Wieliczka, marzec 2020) w kat. fortepian obowiązkowy (przyg. Agnieszka Korczyńska),
III nagroda w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym (Trzciana, grudzień 2019) w kat. fortepian obowiązkowy (przyg. Agnieszka Korczyńska).

I tak nadszedł czas na zasłużony odpoczynek i WAKACJE!

Zdjęcia

"Co mi Panie dasz" z udziałem naszej uczennicy

Martyna Murzyn, uczennica Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia  z klasy perkusji Rafała Tyliby, jako jeden z 732 muzyków, wzięła udział w projekcie Orkiestra online #w domu zagrane w utworze w aranżacji Adama Sztaby "Co mi Panie dasz".

https://youtu.be/7NSXXttiwHw

 

 

Warsztaty z techniki ruchu

Dnia 18 lutego 2020 w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce odbyły się prowadzone przez mgr Kingę Rolka warsztaty z techniki ruchu, bazujące na elementach takich technik jak: modern dance, taniec nowoczesny, taniec jazzowy, klasyka. Podczas warsztatów uczennice rytmiki pracowały nad świadomością ciała, zawieszeniem, wytrąceniem z równowagi, balansem, polimetrią ruchu, różnymi jakościami ruchu (energia, czas, przestrzeń). Uwaga była skupiona w dużej mierze na oddechu jako podstawie pod wszelki ruch, groundingu oraz świadomości poczucia swojego ciała. Uczennice miały za zadanie poszukiwać rozluźnienia tonusu napięciowego mięśni, połączeń w ciele, nieskończonej ilości rozwiązań ruchu.
Na warsztatach pojawił się również element improwizacji, możliwość do uczenia się nowych jakości ruchu, nieodkrytych jeszcze możliwości ciała. Warsztaty rozpoczęły się od rozgrzewki do muzyki zespołu „Kapela ze wsi Warszawa”, następnie uczennice pracowały nad frazami ruchowymi, całość zakończyła się ćwiczeniami rozciągającymi i relaksacyjnymi.

/Joanna Marcisz/

Zdjęcia

Sztuka godna słuchania. Uczniowie na koncercie Filharmoników Krakowskich.

5 marca 2020 r. w Muzeum Lotnictwa w Krakowie miał miejsce koncert Filharmonii Krakowskiej z cyklu Musica – ars amanda. Uczestniczyli w nim uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia. Tym razem Filharmonicy Krakowscy przenieśli publiczność w świat romantyzmu.
Program koncertu nawiązywał do sporu muzyków i krytyków muzycznych, który w XIX w. rozpalał ich serca oraz umysły. Spór ów dotyczył kwestii   w y r a ż a n i a   przez muzykę treści pozamuzycznych – uczuciowych, duchowych, metafizycznych. W programie koncertu znalazły się dzieła twórców tzw. muzyki absolutnej, która w swojej nieokreśloności stanowi przekaz sam w sobie, oraz tzw. muzyki programowej, oddającej poprzez dźwięki konkretne obrazy bądź historie. Publiczności przedstawiono zatem kompozycje każdej ze stron owego sporu, a także dzieła tych twórców romantycznych, którzy postanowili nie opowiadać się jednoznacznie za którąś z nich.
Muzyka zyskała status sztuki zdolnej   w y r a ż a ć   uczucia i inne treści w I poł. XIX w. W 1830 r. Hector Berlioz przedstawił paryskiej publiczności Symfonię fantastyczną – nowy gatunek określany później jako symfonia programowa. Koncepcję opisywania zdarzeń językiem dźwięków niewiele później podjął Franciszek Liszt, twórca poematu symfonicznego. W obu tych gatunkach muzyka opowiada zdarzenia, historię czy fabułę zasugerowane przez kompozytora w dołączonym do dzieła programie literackim, komentarzu, motcie lub tytule. Ten narracyjny tok doskonale charakteryzuje utwór Paula Dukas, od którego rozpoczęła się wyprawa po romantycznym świecie muzyki.  Oparte na balladzie Johanna Wolfganga Goethego scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika to muzyczny obraz przygód młodego magika, który na własną rękę próbuje swoich sił w czarach, rozpętując przy tym tajemne siły. Przygody czarodzieja znakomicie podkreślała orkiestra, a szczególną uwagę naszych uczniów przykuł kontrafagot.
Narracyjnemu charakterowi scherza symfonicznego Paula Dukas przeciwstawiony został klasyczny w formie i romantyczny w dramaturgii I koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 Camille’a Saint-Saёnsa. Słuchaczy urzekła młoda koreańska wiolonczelistka, Hayoung Choi, która w 2018 r. zdobyła I nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Pendereckiego w Krakowie. Artystka znakomicie odmalowała liryczne kantyleny oraz dramatyczne figuracje, prezentując bogaty wachlarz odcieni ekspresyjnych. Długo oklaskiwana po występie z orkiestrą, Hayoung Choi zaprezentowała się także solo w nieznanym publiczności, acz niezwykłym utworze jako bis. Po koncercie liczna grupa naszych uczniów otoczyła koreańską wiolonczelistkę, prosząc o autografy i wspólne zdjęcia.
Dźwięki wiolonczeli zaprosiły słuchaczy do kolejnej muzycznej podróży. Tym razem była to podróż do świata Ryszarda Wagnera, niemieckiego kompozytora, który w II poł. XIX w. zrewolucjonizował operę, tworząc nowy gatunek – dramat muzyczny. Nim orkiestra Filharmonii Krakowskiej wypełniła Muzeum Lotnictwa dźwiękami Wstępu do Tristana i Izoldy, Krzysztof Cyran przedstawił słuchaczom wagnerowską koncepcję dzieła totalnego (tzw. Gesamtkunstwerk), prezentując m. in. ideę motywów przewodnich. Słowo wprowadzające poparte zostało muzyczną prezentacją wiolonczeli solo i oboju, wykonujących najważniejsze w utworze melodie: motyw Tristana (wiolonczela) oraz motyw Izoldy (obój). Dzięki temu nasi uczniowie bardziej świadomie podążali za skomplikowaną muzyczną tkanką Wagnera – niekończącą się melodią oraz niekończącą się harmonią.
Dzieło Wagnera przedstawia nieszczęśliwą historię miłości Tristana i Izoldy. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej prowadzona przez izraelskiego dyrygenta Gila Raveha odmalowała wszystkie stany emocjonalne dwojga kochanków: od  bezmiaru miło­snej tęsknoty (liryzm motywów Tristana i Izoldy wykonywanych przez wiolonczele i obój), przez płomienne uniesienia (doskonałe doprowadzenia do kulminacji) aż do kojącej wszystko re­zygnacji (skupiona coda i „rozpłynięcie się” ostatnich dźwięków orkiestry).
Końcowym przystankiem w czasie podróży po świecie muzyki romantycznej była I część IV Symfonii e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa. W przeciwieństwie do Wagnera – rewolucjonisty, Brahms przywiązany był do tradycji – kontynuował barokowe i klasyczne formy, przeciwstawiając się jednocześnie idei programowości. Krytyk muzyczny i zwolennik jego twórczości, Eduard Hanslick pisał, że piękno utworu polega na pięknie jego formy, melodii i innych elementów muzyki. Słowa te doskonale odzwierciedlają maestrię kompozytora w zakresie prowadzenia tematów melodycznych, ich przetwarzania, kształtowania formy oraz dramaturgii dzieła. Filharmonicy Krakowscy po raz kolejny tego wieczoru zaprezentowali się wspaniale. W ich wykonaniu dzieło Brahmsa rozbrzmiewało wszelkimi odcieniami ekspresyjnymi: potęgą brzmienia i liryzmem, a także patosem oraz powściągliwością wyrazu.
Koncert był dla uczniów niezwykłą okazją do zapoznania się z kanonicznym repertuarem dzieł muzycznych, jak również sposobnością do ich utrwalenia. Jakież zdumienie odmalowało się na twarzach niektórych z nich, gdy wsłuchując się w pierwsze dźwięki orkiestry, rozpoznawali utwory omawiane na zajęciach. Oscylowanie między muzyką absolutną a programową okazało się niezwykle interesującą podróżą, ukazującą wielobarwne muzyczne światy, o których sobie nawet nie wyobrażaliśmy…

/Anna Taboła/

Zdjęcia