Moniuszko 200 lat!

Uchwałą Sejmu RP i Senatu RP rok 2019 został ustanowiony Rokiem Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin kompozytora, która przypadła w dniu 5 maja 2019 r.
Z tej okazji w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce w dniu imienin Stanisława Moniuszki, 8 maja, odbył się Koncert „Instrumentalne Bel Canto. Moniuszko 200 lat! Śpiewnik domowy”.

Celem projektu była popularyzacja twórczości Stanisława Moniuszki – ojca polskiej opery narodowej. W programie wydarzenia znalazły się wybrane pieśni Moniuszki (spośród 268 zebranych w 12 zeszytach) w transkrypcji na skrzypce i fortepian oraz na fortepian solo Marty Polańskiej - pomysłodawcy projektu, która w słowie wprowadzającym do koncertu, wyjaśniającym ideę projektu przytoczyła słowa samego kompozytora: "Śpiewnik mój zawierać będzie zbiór śpiewów na jeden głos z towarzyszeniem fortepianu. Wiersze starałem się wybierać z najlepszych naszych poetów. (...) Nawet słabsza muzyka, która się mniej szczęśliwie uda, przy poezji celującej zyszcze dla siebie pobłażanie; a to co jest narodowe, krajowe, miejscowe, co jest echem dziecinnych naszych przypomnień, nigdy mieszkańcom ziemi, na której się urodzili i wzrośli, podobać się nie przestanie." – tak pisał Stanisław Moniuszko anonsując wydanie Śpiewnika domowego.
Witold Rudziński zauważa, iż: „Przy tworzeniu pieśni, a pisał je Moniuszko zarówno w wieku młodzieńczym, jak i ku końcowi życia, przyświecała mu określona idea. Pragnął dać społeczeństwu polskiemu pieśni narodowe, polskie, które mogłyby zająć ważne miejsce w życiu codziennym Polaków [...] Kiedy zebrała się już spora garść pieśni, umyślił Moniuszko wydawać je w zeszytach pod ogólnym tytułem: ''Śpiewnik domowy''. Nazwa tego zbioru wymownie świadczy o powziętym zamiarze: mają to być pieśni do użytku domowego, przeznaczone dla każdego, na różne okoliczności codziennego życia. Mają też odpowiadać różnorakim nastrojom i potrzebom serca, dlatego uderza tak bogata ich różnorodność.”

Podczas Koncertu, którego wykonawcami byli uczniowie klasy skrzypiec dr Marka Polańskiego i klasy fortepianu mgr Marty Polańskiej zabrzmiały także utwory skomponowane przez Stanisława Moniuszkę w oryginale na fortepian solo:
cztery Fraszki oraz Walc A-dur nr 1.
Koncert zwieńczył Polonez B-dur op. posthm. Fryderyka Chopina „jednego z największych melodystów jakich zna historia” (jak o Chopinie pisał Lew Mazel), którego geniusz był niewątpliwą inspiracją dla młodszego o prawie 10 lat Stanisława Moniuszki, co zostało także zauważone przez licznie zgromadzoną publiczność w zabytkowej Auli „Sztygarówka” Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce.

/Marta Polańska/