Warsztaty pianistyczne z Siergiejem Sułtanovem

25 września 2019 r. w zabytkowej Auli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce (przy ul. Dembowskiego 2) odbyły się warsztaty pianistyczne dla pedagogów i uczniów klas fortepianu głównego, które na zaproszenie dyrektor Izabeli Szoty poprowadził Sergiej Sułtanow - pianista i pedagog ze Szkoły Artystycznej im. Milija Bałakiriewa w Moskwie (Rosja).
Warsztaty zorganizowały pianistki Izabela Grzybek i Marta Polańska.
Sergiej Sułtanow przebywał w Krakowie na zaproszenie Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato, które co roku organizuje Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato, a w jego ramach Koncert Chopinowski dedykowany pamięci przedwcześnie zmarłego brata artysty, Aleksieja, zwycięzcy VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburna w Fort Worth (Teksas, USA) oraz laureata II nagrody (I nie przyznano) XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w roku 1995.
Sergiej Sułtanow jest pedagogiem w Szkole Artystycznej im. Milija Bałakiriewa. Słonimski pisał o pedagogice Bałakiriewa: "Kim był Musorgski przed poznaniem Bałakiriewa? Wiemy o tym dzięki wspomnieniom Borodina - fircykowatym młodym oficerkiem, zgrabnie i wdzięcznie wygrywającym na fortepianie arie z Trubadura i Traviaty Verdiego. W ciągu paru lat pod wpływem Bałakiriewa stał się zupełnie innym człowiekiem i muzykiem, stał się wielką osobowością rosyjskiej i światowej sztuki."
Sergiej Sułtanow jest kontynuatorem tej wspaniałej tradycji muzycznej jako reprezentant cieszącej się wielką sławą rosyjskiej szkoły pianistycznej. Urodził się w Taszkiencie, stolicy Uzbekistanu, gdzie rozpoczął naukę gry na fortepianie w Republikańskiej Szkole Muzycznej im. Uspieńskiego (do której uczęszczał także Aleksiej). Kiedy w 1986 r. rodzina przeniosła się do Moskwy uczył się gry na fortepianie w Szkole Artystycznej im. Milija Bałakiriewa. Następnie kształcił się w Szkole Gniessin’ych w Moskwie u Iriny Naumov, żony Lwa Naumowa, profesora Aleksieja z Moskiewskiego Konserwatorium. Studiował w Moskiewskiej Akademii Muzycznej u słynnego Nauma Sztarkmana. 4 marca 2007 r. zagrał koncert na dwa fortepiany F. Poulenca wspólnie z przyjacielem Aleksieja, Alexem Korsantią podczas Koncertu Pamięci Aleksieja w Moskiewskim Konserwatorium. Koncertuje w Rosji, w Europie oraz w Japonii, a także prowadzi kursy w kraju i zagranicą.
Podczas warsztatów zatytułowanych "Praktyka wykonawcza utworów fortepianowych różnych epok w kontekście rosyjskiej tradycji pianistycznej" byli także obecni pedagodzy ze szkół muzycznych w Krakowie: Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego, Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza, Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego, Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia oraz Szkoły Muzycznej I stopnia w Świątnikach Górnych, Szkoły Muzycznej I stopnia w Sobolowie, Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu i Szkoły Muzycznej I stopnia w Domosławicach.
W warsztatach pianistycznych w Wieliczce prowadzonych przez Sergieja Sułtanowa czynnie uczestniczyło ośmiu uczniów:
Maria Kolary i Alicja Rucińska z klasy fortepianu Izabeli Grzybek,

Hubert Brożek z klasy fortepianu Grażyny Hesko-Kołodzińskiej,
Milena Górska i Natalia Spicha z klasy fortepianu Agnieszki Korczyńskiej,

Julia Huczek i Magdalena Sykała z klasy fortepianu Izabeli Seweryn,
Barbara Ruda z klasy fortepianu Jacka Bylicy.
Sergiej Sułtanow podczas warsztatów zwracał uwagę na prawidłowe ułożenie ręki i palców na klawiaturze, różnicowanie planów brzmieniowych szczególnie w kompozycjach Fryderyka Chopina, konieczność systematycznego ćwiczenia, prezentował podobieństwa i różnice dotyczące prawidłowego ustawienia aparatu gry jako punktu odniesienia (podając przykłady rozwiązań technicznych w rosyjskiej i francuskiej szkole pianistycznej), omawiał etapy pracy nad danym repertuarem, a także prezentował różnego rodzaju ćwiczenia mające na celu korektę poszczególnych elementów zarówno technicznych, jak też interpretacyjnych w konkretnych utworach. Wrodzone zdolności aktorskie i wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi były wielkim atutem pianisty, który nawiązał znakomity kontakt z uczestnikami. Repertuar warsztatów obejmował dzieła od baroku do muzyki XX wieku. Zajęcia odbywały się w języku rosyjskim i angielskim. Uwagi pianisty tłumaczyły: Alina Mielnik i Marta Polańska.
/Marta Polańska/

 

 

Zdjęcia