Michael Wessel

Michael Wessel jest profesorem w klasie fortepianu, akompaniamentu i metodyki w Hochschule für evangelische Kirchenmusik Bayreuth (Wyższa Szkoła Muzyki Sakralnej Bayreuth). Studiował na kierunkach fortepian, kompozycja, harmonia i kontrapunkt oraz edukacja muzyczna w uczelniach muzycznych w Detmold i Stuttgarcie: fortepian w klasach Hannsa-Ulricha Kunze, Jürgena Uhde i Elisabeth Leonskaja, a kompozycję w klasie Helmuta Lachenmanna. Podczas odbywania studiów u H. Lachenmanna otrzymał stypendium dla młodych naukowców kraju związkowego Badenia-Wirtembergia.

Jego repertuar obejmuje wszystkie ważne dla twórczości fortepianowej epoki muzyczne od wieku XVIII po XXI. Jako solista, kameralista i akompaniator koncertuje w wielu krajach europejskich i na Bliskim Wschodzie. Michael Wessel występował gościnnie m. in. na festiwalu pianistycznym „Internationales Klavierfestival“ w Kitzingen, w Saksońskim Towarzystwie Mozartowskim w Chemnitz, w Cité Universitaire Paris, podczas „Estate musicale Abruzzo“, a także w Performing Arts Center American British Academy w Musqat/Oman i w Operze Margrabiów w Bayreuth. Współpracował jako solista z wieloma orkiestrami (m.in. z Radiową Orkiestrą Symfoniczną rozgłośni SWR). Chętnie uczestniczy w koncertach połączonych z prelekcjami na temat kompozycji i interpretacji muzyki lub zrecytacją utworów lirycznych m.in. z udziałem aktorów Christopha Bantzera i Heikko Deutschmanna.

Koncertuje z renomowanymi kameralistami oraz znanymi wykonawcami pieśni (m.in. z Kai Wessel, Juliane Banse). Świadectwem jego szerokiej działalności artystycznej są liczne nagrania radiowe i wydawnictwa płytowe (SWR, „Animato”, ARS).

Michael Wessel jest autorem książki „Die Kunst des Übens – Wegweiser zu inspiriertem Üben und Interpretieren“/ „Sztuka ćwiczenia – wskazówki do stymulowanego ćwiczenia i interpretowania (Wilhelmshaven  2007, 452 s.), która otrzymała znakomite recenzje w prasie fachowej i w radiu. We wydawnictwie Bärenreiterverlag ukazała się nowa książka jego autorstwa „Üben-Proben-Karriere – 12 Interpreten im Gespräch / „Ćwiczenie-Próby-Kariera – wywiady z 12 interpretatorami muzyki” (rozmówcami są m.in. Paul Badura-Skoda, Pierre-Laurent Aimard, Christian Tetzlaff, Tabea Zimmermann, Annette Dasch, Jörg Widmann), której pierwszy nakład rozszedł się w przeciągu kilku miesięcy. Michael Wessel opublikował płytę CD z utworami Wagnera, Liszta-Wagnera i sonatę fortepianową Juliusa Reubke, która także zebrała doskonałe recenzje. Obecnie nagrywa wszystkie sonaty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Wessel jest wziętym jurorem krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych (m.in. Franz-Liszt-Wettbewerb Weimar/Miedzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fr. Liszta, Akademicki Konkurs Pianistyczny Włoskich Konserwatoriów Muzycznych). Regularnie prowadzi też kursy mistrzowskie na uczelniach w kraju i na świecie (m.in. Conservatorio G. Puccini La Spezia, uczelnie muzyczne w Monachium, Wiedniu, Weimarze i Norymberdze, Bundesakademie Trossingen, ABA Muscat Oman).

------------------------------------------------------

Michael Wessel is professor of piano, song interpretation and methodology at the University of Church Music in Bayreuth. He studied piano, composition, music theory and school music at the music universities of Detmold and Stuttgart. His teachers included Hanns-Ulrich Kunze, Jürgen Uhde, Elisabeth Leonskaja and the composer Helmut Lachenmann. In the years leading up to his death, Wessel often sought artistic advice from the Paul Badura-Skoda, who wrote: “Michael Wessel is not only an excellent, sensitive pianist, but also one of the most intelligent musicians I have ever met .”

He has performed throughout Europe and the Middle East as a soloist, accompanist and chamber musician. Wessel has been invited i.a. to the International Piano Festival in Kitzingen, the Mozart Society in Chemnitz, Kraków Music Academy, Cité Universitaire de Paris, Estate musicale Abruzzese, the Performing Arts Center in Muscat, Oman, and at the Opera House in Bayreuth. He performed as a soloist with various orchestras including the SWR Radio Symphony Orchestra. He also gives moderated concerts with guidance on compositional and interpretative topics or recitation with actors such as Christoph Bantzer and Heikko Deutschmann. He performs with renowned chamber music partners and singers including Kai Wessel and Juliane Banse. Wessel’s activities have been documented by radio recordings and on CD albums (SWR, Animato, ARS).

Michael Wessel is the author of “The Art of Practicing—A Guide to Inspired Practicing and Interpretation” (Wilhelmshaven 2007), which received excellent reviews in the specialist press and on the radio. The first edition of his book “Practice, Rehearsal, Career: Conversations with 12 Performers” (including interviews with Paul Badura-Skoda, Pierre-Laurent Aimard, Christian Tetzlaff, Tabea Zimmermann and Jörg Widmann), published by Bärenreiter in 2012, was sold out within a few months The release of a recording for the Wagner Year 2013 with works by Wagner, Liszt-Wagner and the sonata of Julius Reubke was followed in 2015 by his next album, “Mozart in Moll”, which was recommended i.a. by Stern magazine and selected as “CD of the Week” by Deutschlandfunk public radio.

Wessel is a sought-after juror at national and international competitions. He also regularly offers master classes in Germany and abroad, for example at the Conservatorio G. Puccini in La Spezia, at the Kraków Summer Academy, the Music Universities of Munich, Vienna and Nuremberg, at the Academy in Trossingen, and ABA in Muscat, Oman.