Warsztaty pianistyczne z Siergiejem Sułtanovem

26 września 2018 r. w historycznej już Auli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce (mieszczącej się w budynku Dworca PKP przy ul. Dembowskiego 59) odbyły się warsztaty pianistyczne dla pedagogów i uczniów zatytułowane "Praktyka wykonawcza utworów fortepianowych różnych epok w kontekście rosyjskiej tradycji pianistycznej", które poprowadził Sergiej Sułtanow - pianista i pedagog ze Szkoły Artystycznej im. Milija Bałakiriewa w Moskwie (Rosja). Warsztaty zostały zorganizowane we współpracy z Towarzystwem Muzyczno-Artystycznym Sfogato w Krakowie, a wzięli w nich udział uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz pedagodzy, także z krakowskich szkół muzycznych: Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego, Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza, Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz Szkoły Muzycznej I stopnia w Sobolowie.
Warsztaty rozpoczęła Izabela Grzybek, która w imieniu Pani Dyrektor Izabeli Szoty przywitała Sergieja Sułtanowa. Marta Polańska przedstawiła Sergieja Sułtanowa uczestnikom warsztatów. Sergiej Sułtanow jest pedagogiem w Szkole Artystycznej im. Milija Bałakiriewa. Słonimski pisał o pedagogice Bałakiriewa: "Kim był Musorgski przed poznaniem Bałakiriewa? Wiemy o tym dzięki wspomnieniom Borodina - fircykowatym młodym oficerkiem, zgrabnie i wdzięcznie wygrywającym na fortepianie arie z Trubadura i Traviaty Verdiego. W ciągu paru lat pod wpływem Bałakiriewa stał się zupełnie innym człowiekiem i muzykiem, stał się wielką osobowością rosyjskiej i światowej sztuki." Sergiej Sułtanow jest kontynuatorem tej wspaniałej tradycji muzycznej jako reprezentant cieszącej się wielką sławą rosyjskiej szkoły pianistycznej. Urodził się w Taszkiencie, stolicy Uzbekistanu, gdzie rozpoczął naukę gry na fortepianie w Republikańskiej Szkole Muzycznej im. Uspieńskiego (do której uczęszczał także Jego brat Aleksiej - zwycięzca VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburna w Fort Worth w Teksasie, USA, 1989 i laureat najwyższej nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, 1995). Kiedy w 1986 r. rodzina przeniosła się do Moskwy Sergiej Sułtanow uczył się gry na fortepianie w Szkole Artystycznej im. Milija Bałakiriewa. Następnie kształcił się w Szkole Gniessin’ych w Moskwie u Iriny Naumov, żony Lwa Naumowa, profesora Aleksieja z Moskiewskiego Konserwatorium. Studiował w Moskiewskiej Akademii Muzycznej u słynnego Nauma Sztarkmana. 4 marca 2007 r. zagrał koncert na dwa fortepiany F. Poulenca wspólnie z przyjacielem Aleksieja, Alexem Korsantią podczas Koncertu Pamięci Aleksieja w Moskiewskim Konserwatorium. Koncertuje w Rosji, w Europie oraz w Japonii, a także prowadzi kursy w kraju i zagranicą.
W warsztatach pianistycznych w Wieliczce prowadzonych przez Sergieja Sułtanowa czynnie uczestniczyło dwunastu uczniów:
Maria Kolary i Katarzyna Gabryś z klasy fortepianu Izabeli Grzybek,
Judyta Pazgan i Natalia Spicha z klasy fortepianu Agnieszki Korczyńskiej,
Karolina Rudkowska i Wojciech Rachwał z klasy fortepianu Marty Polańskiej,
Hanna Stan i Julia Huczek z klasy fortepianu Izabeli Seweryn,
Zofia Szarkowska z klasy fortepianu Pauliny Tkaczyk,
Jakub Gałek i Anna Janowska z klasy fortepianu Beaty Rzyman,
Barbara Ruda z klasy fortepianu Marii Wosiek.
Sergiej Sułtanow podczas warsztatów zwracał uwagę na prawidłowe rozplanowanie pracy z uczniem w początkowym etapie kształcenia muzycznego, na właściwą postawę przy fortepianie, w szczególności na prawidłowe ułożenie przegubu i łokcia oraz palców na klawiaturze, prezentował podobieństwa i różnice dotyczące prawidłowego ustawienia aparatu gry jako punkt odniesienia podając przykłady rozwiązań technicznych w rosyjskiej szkole pianistycznej, omawiał etapy pracy nad danym repertuarem, a także prezentował różnego rodzaju ćwiczenia mające na celu korektę poszczególnych elementów zarówno technicznych, jak też interpretacyjnych w konkretnych utworach. Zwracał uwagę na konieczność poznania specyfiki instrumentu, na którym tworzył kompozytor oraz praktyk wykonawczych w epoce, z której pochodzi prezentowany utwór. Wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, a także talent aktorski (odziedziczony po babci) to niewątpliwe atuty pianisty, który nawiązał znakomity kontakt z uczestnikami. Repertuar warsztatów obejmował dzieła od baroku do muzyki XX wieku. Zajęcia odbywały się w języku angielskim. Uwagi pianisty tłumaczyła na język polski Marta Polańska.

/Marta Polańska/

 

Zdjęcia