Uczeń w szkole muzycznej
W ramach pracy Zespołu d/s Programu Wychowawczo-Profilaktycznego od początku roku szkolnego 2021/2022 realizowane są działania mające na celu wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów oraz uświadamiające uczniów i rodziców o korzyściach płynących z nauki w szkole artystycznej.
Po dwóch latach nauki zdalnej coraz częściej zauważa się zmiany psychiczne wśród dzieci i młodzieży będące skutkiem izolacji, braku bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami oraz przeniesienia procesu nauki w rzeczywistość wirtualną. Ponadto należy wymienić utratę wiary – w siebie i w swoje możliwości. Uczniowie stali się apatyczni, bierni i zestresowani. Przytłoczenie negatywnymi emocjami, nadmiarem obowiązków często przyczynia się do rezygnacji z nauki w szkole muzycznej.
[2021-11-10]
Dni Edukacji Muzycznej – Co daje mi szkoła muzyczna? Jakie korzyści płyną z podjęcia nauki w szkole muzycznej?
W dniach 9-10 listopada 2021 r. w naszej szkole odbywały się Dni Edukacji Muzycznej, które w tym roku skupione były wokół korzyści wynikających z uczęszczania do szkoły artystycznej.
Podczas zajęć uczniowie wspólnie zastanawiali się, jakie umiejętności – poza muzycznymi – zdobywają w czasie edukacji muzycznej. Ich przemyślenia i refleksje zaprezentowane zostały w czasie licznych dyskusji, na których przedstawiali oni swoje pomysły – niektóre w formie map myśli lub referatów (starsze klasy), a inne na plakatach (klasy młodsze).
Zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi pracami ?
Korzyści płynące z nauki w szkole muzycznej
Pierwszym skojarzeniem po usłyszeniu nazwy „szkoła muzyczna” jest oczywiście gra na instrumentach. Dla wielu często zaskoczeniem jest choćby istnienie przedmiotów teoretycznych. Czym właściwie jest szkoła muzyczna i jak wpływa na nasz rozwój? Zarówno uczniom, jak i rodzicom, postaram się przybliżyć korzyści płynące z edukacji artystycznej.
Uczeń szkoły muzycznej – dlaczego warto?
Z definicji słownikowej, szkoła muzyczna to instytucja edukacyjna, specjalizująca się w szkoleniu muzyki. Brzmi to bardzo ogólnie i dość płytko ukazuje strukturę i cel tychże placówek. Szkoła muzyczna to miejsce, w którym uczniowie rozwijają swoje umiejętności nie tylko w zakresie gry na instrumentach muzycznych, ale także śpiewu, poczucia rytmu, doskonalą swój słuch muzyczny, a także zyskują wiedzę teoretyczną. Czy uczęszczanie do takiej szkoły wiedzie za sobą jakieś inne korzyści, oprócz zdobywania wiedzy? Nad tym pytaniem pracowały i wciąż pracują zastępy naukowców, ja jednak postaram się przedstawić kilka przykładów, które wraz z uczniami Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce zauważamy na co dzień.
Samorealizacja
Oddając się muzyce, powoli każdy z nas chce wiedzieć o niej więcej, poznawać ją coraz lepiej. Odkrywając techniki gry na instrumencie gorliwie przykładamy się do ćwiczeń, co bywa męczące, a jednak daje nam dużo radości. Nic nie sprawia takiej satysfakcji, jak rozwijanie swojego talentu.
Sposób na wyrażanie siebie
Dla naszych rówieśników bywamy lekką zagadką, bo przecież „kto normalny lubi się uczyć?”. Jednak czas spędzony przy instrumencie jest momentem tylko dla nas, w trakcie którego zapominamy o wszystkich negatywnych odczuciach i przemieniamy je w pozytywne emocje. Jest to chwila, w której odzwierciedlamy nas samych w muzyce i okrywamy swoją wrażliwość artystyczną.
Wytrwałość
Łączenie dwóch szkół nie jest łatwe; uczęszczanie na lekcje nie tylko zwykłych przedmiotów, ale również tych muzycznych, odrabianie większej ilości zadań domowych, codzienne praktyki gry na instrumencie muzycznym. Jednak, dzięki temu wyzwaniu uczymy się surowej samodyscypliny. Jesteśmy zobowiązani do odpowiedniej organizacji dnia, dzięki czemu rozwijamy umiejętność zarządzania czasem. Dzięki edukacji muzycznej, poznajemy wartość wysiłku, a także smak nagrody wynikającej z ciężkiej pracy. Jesteśmy silniejsi o posiadanie obowiązków, nie wobec zajęć dodatkowych, a wobec nas samych.
Odwaga
Biorąc udział w niezliczonej ilości koncertów, konkursów i innych wstępów przed publicznością uczymy się panować nad stresem. Na początku jest ciężko; najprościej mówiąc - „zżera nas trema”. Jednak, podczas kolejnych wyjść na scenę, zdobywamy umiejętność opanowywania swoich emocji. Przekształcamy tremę w motywację. Daje nam to przewagę przy wygłaszaniu przemówień, czy przedstawianiu prezentacji, podczas których nie czujemy już stresu, a pewność siebie.
Przyjaźń
Nasza społeczność to mieszanka różnych osobowości. Naszą wspólną cechą jest pasja. W szkole muzycznej uczymy się również współpracować i działać jak jeden zespół. Jak mamy stworzyć muzykę, jeśli nie będziemy się dogadywać i iść na kompromisy? Działając wspólnie, potrafimy nie tylko bardzo dobrze poznać innych, ale także siebie samego, odkrywając własną wartość.
Rozwój
Naukowcy wciąż okrywają zjawiska zachodzące w mózgu pod wpływem nauki muzyki, jednak już dziś znamy część z nich. Polskie badania z lat 1967-1972 (prof. dr hab. M. Manturzewska) wykazały, że: ,,młodzież szkół muzycznych w porównaniu ze swymi rówieśnikami ma lepiej rozwinięte zdolności logicznego myślenia, lepszą sprawność intelektualną, większą szybkość i dokładność w pracy umysłowej oraz wytrwałość i zdolność koncentracji uwagi na dowolnie wykonywanej czynności.” Najnowsze badania wykazały, że wychowanie muzyczne ma wpływ na rozwój tej części lewej półkuli, która odpowiada za rozumienie języka i może w określony sposób kształtować połączenia mózgowe. Istnieje również związek między muzyką, a tzw. inteligencją przestrzenną, która wymagana jest m.in. do rozwiązywania zagadnień matematycznych o wysokim stopniu zaawansowania.
/Natalia Spicha, Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego/
Szkoła Muzyczna – Korzyści
Wybierając się do szkoły muzycznej, większość osób nie zastanawia się nad jej rozmaitymi plusami. Wiele młodych ludzi myśli, że to tylko nauka gry na instrumencie. Nie są oni świadomi tego, co oprócz gry na instrumencie, wniesie do ich życia szkoła muzyczna.
1. WRAŻLIWOŚĆ
Na początku należy wspomnieć o wrażliwości, o uczuciach, które są wywołuje w nas dany utwór.
Poprzez różny charakter dzieła można zrozumieć, co autor chciał nam przekazać. Np. gdy tempo jest wolne, występuje legato, dłuższe wartości to wiadomo, że trzeba zagrać spokojnie, śpiewnie, uczuciowo. Jeżeli tempo jest szybkie, często występują szesnastki, akcenty to wiadomo, że charakter jest żywy, taki, że coś się dzieje. Wrażliwość łączy się z wyobraźnią. O co chodzi z tą wyobraźnią? Czemu to się łączy z wrażliwością? Wyjaśnię w następnym punkcie.
2. WYOBRAŹNIA
Co ma wspólnego wyobraźnia z korzyściami w szkole muzycznej? Duże ułatwienie, jeśli chodzi o wykonywanie swojego utworu.
Właściwie zawsze czujemy, jaki charakter ma dany utwór .Wrażliwość jest połączona właśnie z wyobraźnią. Co z tego, że czujemy, co gramy, gdy nie spróbujemy sobie tego wyobrazić. Każdy utwór oznacza jakąś historię – nawet gdy w nutach jest napisane „Koncert g-moll” czy „Koncert D-dur”. Właśnie. Przy każdym utworze jest jakaś tonacja. Nie jest tam bez powodu. Tonacja jest bardzo ważna. Ona wnosi najważniejszą rzecz w utworze. Poprzez tonację można poczuć, w jakim charakterze mamy to zagrać. Gdy jest „dur” to wiadomo, że jest coś wesołego, można pokazać, że cała energia skupia się na czymś pozytywnym. Wyobrażamy sobie, że dana fraza oznacza udaną zabawę albo że cały utwór przedstawia wspaniały dzień, co możemy pokazać w różnych frazach. Każdy ma inną wyobraźnię. Każdy będzie wyobrażać sobie to inaczej. Szkoła muzyczna poprzez granie na instrumentach, poprzez rady naszych nauczycieli, pomaga nam pobudzić naszą wyobraźnię.
3. CIERPLIWOŚĆ
Szkoła muzyczna i cierpliwość? Zdecydowanie tak. Powiedzmy, że dostajemy nowy utwór. Trzeba go rozczytać. Widzisz, że jest miejsce, które jest bardzo trudne. Myślisz, aby go zostawić, ale nie możesz. Nie poddajesz się. Jesteś cierpliwy. Poprzez ćwiczenie pewnych fragmentów, ćwiczysz pamięć (ten wątek rozwinę później) oraz cierpliwość. Powtarzanie i poprawianie swoich błędów pomaga nam w tym, że coraz lepiej wykonujemy pewną melodię.
Nie wszystko wyjdzie nam od razu. Początkujący często nie są cierpliwi. Od razu się poddają, jak coś nie wychodzi. Wiem coś na ten temat, też tak miałam na początku. Często zostawiałam pracę na ostatni tydzień przed egzaminem. Z każdym kolejnym rokiem, coraz bardziej zauważałam, że nie mogę się poddawać przy trudnych momentach. Trzeba mieć cierpliwość do tego, że coś może nie wyjść od razu.
4. PAMIĘĆ
Pamięć jest bardzo ważną cechą, którą szkoła muzyczna pomaga nam rozwijać.
Na lekcji instrumentu dostajemy utwór. Najpierw trzeba go dobrze rozczytać, następnie ćwiczymy go i powoli szlifujemy do perfekcji. Po opanowaniu utworu przychodzi czas, gdzie trzeba się go nauczyć na pamięć. jednym przychodzi to szybciej, innym wolniej. W szkole muzycznej cały czas ćwiczysz pamięć. Poprzez naukę utworu na pamięć czy też na zajęciach kształcenia słuchu. Z każdym ćwiczeniem melodycznym, czyli dyktandach, ćwiczysz zapamiętywanie melodii. Z kolejnym dyktandem jest ci prościej zapamiętać melodię.
Często zastanawiam się, dlaczego słysząc jakąś piosenkę, przeważnie znam całą melodię na pamięć - gorzej jest ze słowami. Nasze ucho nie ma problemu w zapamiętywaniu melodii, chociaż po szkole muzycznej przychodzi nam to jeszcze łatwiej. Ciężko zapamiętać sam tekst, łatwiej muzykę. Zawsze tak mam, że jak próbuje się czegoś nauczyć czytając same notatki, zajmuje mi to zdecydowanie więcej czasu, ale jeśli śpiewam sobie pod nosem i czytam, to jest mi łatwiej. Rozwijanie pamięci w szkole muzycznej łączy się ze słuchem.
5. SŁUCH
W szkole muzycznej najważniejszy jest słuch. To on najbardziej wpływa na to, czy dostaniemy się do tej szkoły. Co ma słuch do korzyści?
W szkole trzeba mieć dobry słuch, ale poprzez kształcenie słuchu udoskonalamy go. Słuch jest bardzo ważny. Z każdym rokiem słyszymy coraz lepiej. Nie bez powodu muzycy mają najlepszy słuch. Sama zauważyłam, że słyszę bardzo dobrze różne dźwięki, których niektórzy nie słyszą w ogóle. Nie bez powodu w szkole muzycznej mamy kształcenie słuchu. Sama nazwa kształcenie słuchu oznacza – kształcimy, udoskonalamy, robimy wszystko, aby był on coraz lepszy oraz, że jesteśmy w stanie usłyszeć, odróżnić, zauważyć poziom wysokości. Nieraz zadajemy sobie pytanie: „A po co rozpoznawać te wszystkie interwały, trójdźwięki” czy „Po co to robić?” Uważam, że jest to bardzo potrzebne ćwiczenie. Poprzez interwały można rozpoznawać wszystkie odległości w muzyce. Czy dany dźwięk obniżył się teraz o kwartę czy podwyższył o sekundę.
Słuch trzeba cenić i doskonalić, dlatego szkoła muzyczna pomaga nam go kształcić.
6. SYSTEMATYCZNOŚĆ I PRACA
Kolejną cechą, której możemy się nauczyć w szkole muzycznej, jest systematyczność i praca, jaką wykonujemy poprzez działanie i naukę. Na każdych zajęciach teoretycznych poznajemy nowe wiadomości, które pomogą nam poradzić sobie w dalszej edukacji muzycznej. To trochę jak z innymi przedmiotami w szkole. Dlatego należy włożyć trochę wysiłku i ćwiczyć na bieżąco. Tak samo, jeśli chodzi o naukę gry na instrumencie. Nie od razu zostanie się Chopinem czy Bachem. Trzeba włożyć ciężką pracę, aby poszło to do przodu. Szkoła uczy nas ciągłej systematyczności i ciężkiej pracy, aby osiągnąć sukces.
7. KREATYWNOŚĆ
W jaki sposób szkoła muzyczna uczy kreatywności? Kreatywność można nazwać korzyścią? Jak najbardziej. Ale co muzyka ma wspólnego z kreatywnością? Bardzo dużo.
Chyba każdy miał kiedyś tak, że brał swój instrument i zaczął grać coś wymyślonego, coś swojego. Nieświadomie wykorzystujemy swoją kreatywność, kreatywność, którą niesie nam nasze myślenie.
Co ma kreatywność do korzyści? Dużo rzeczy. Poprzez kreatywność często możemy mieć lepsze nastawienie do świata. Kreatywność łączy się z czymś dobrym. Na zajęciach czasem popiszemy się logiczną, a zarazem ciekawą odpowiedzią. Dla ułatwienia i lepszego zapamiętania również można wymyśleć coś kreatywnego.
8.TREMA
Każdy stresuje się jakimiś małymi rzeczami. Zatem, jakie korzyści przynosi szkoła muzyczna, jeśli chodzi o stres?
Pomaga nam ograniczyć stres i pomóc w nieoczekiwanych stresujących momentach. Wyobraź sobie, że grasz pierwszy koncert. Wszyscy na ciebie patrzą. Przed samym wejściem masz już tremę, czy zagrasz dobrze, czy się pomylisz. A co się stanie, jeśli nagle się pomylę? Każdy się stresuje – to naturalne. Trzeba natomiast to zwalczać. Z każdym koncertem zdobywasz większą pewność. Masz coraz mniejszy stres. Wiadomo, że przed egzaminem będzie on większy, niż przed koncertem.
Szkoła uświadamia nam, że nie możemy być skryci. Nie możemy się bać i myśleć o tym, że coś nam nie wyjdzie. Trema, która w nas siedzi, nie może nas zdominować.
9. ZNAJOMOŚĆ
Korzyścią w szkole muzycznej jest także poznawanie nowych osób, które tak samo, jak ty, interesują się muzyką. Można poznać ich muzyczne poglądy, sposób, w jaki odbierają muzykę, ale również poznać ich całkiem odmienne zainteresowania. Każdy przychodzi tam ze swoim charakterem, każdy jest zupełnie inny. W szkole można odnaleźć bratnią duszę i poznać wspaniałych ludzi. Taka rozłąka boli najbardziej, gdy kończy się szkołę muzyczną pierwszego stopnia. Część osób nie kontynuuje nauki i te kontakty zostają przerwane – pozostają natomiast wspomnienia.
Duży wpływ mają na nas nauczyciele. To oni są najważniejsi oraz sposób w jaki przekazują nam wiedzę.
Podsumowując, szkoła muzyczna rozwija nasz słuch i pamięć, uczy kreatywności, systematyczności i wysiłku, poszerza naszą wyobraźnię. Tutaj nawiązujemy nowe znajomości, uczymy się zwalczać stres, stajemy się bardziej cierpliwi, wrażliwi i uczuciowi. ?
/Patrycja Korus, Kl. 1/II st./
Prace plastyczne zostały zaprezentowane pod tekstem.
[2021-10-21]
W Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce zorganizowano cykl warsztatów online, których celem jest wsparcie psychologicznego uczniów oraz uświadomienie im i ich rodzicom korzyści płynących z nauki w szkole muzycznej.
/Anna Taboła/
Poniżej przedstawiamy prezentacje z kolejnych wydarzeń w ramach tego cyklu.
Jeśli nie solista to kto? Korzyści z uczenia się w szkole muzycznej
Na progu nowego roku Zespół d/s Programu Wychowawczo-Profilaktycznego zorganizował dla uczniów i rodziców spotkanie ze specjalistą, Panią dr Julią Kaleńską-Rodzaj, na którym przedstawiono korzyści płynące z nauki w szkole artystycznej. W czasie spotkania zarówno uczniowie, jak i ich rodzice mogli podzielić się swoimi refleksjami na temat oczekiwań i rzeczywistości w szkole muzycznej, jak również zastanowić się, jakie możliwości otwierają się przed uczniami po zakończeniu nauki. Poniżej znajduje się prezentacja z poruszanymi na spotkaniu zagadnieniami. Zachęcamy do zapoznania się z nią.
Jeśli nie solista to kto? - prezentacja z warsztatów - plik do pobrania
Oswoić tremę. Jak pomóc dziecku poradzić sobie z emocjami podczas ćwiczenia i występowania
Od muzyka na konkursie, jak i od sportowca na mistrzostwach, oczekuje się dobrego wykonania pomimo aktualnej kondycji fizycznej, odczuwanych emocji, zmiany warunków… To co nas różni, to ilość otrzymywanego wsparcia: sportowcem opiekuje się cały zespół ekspertów, muzykiem – nauczyciel, ale głownie rodzic (dojazd, pobyt,
wyżywienie, uspokojenie przed, pomoc w kryzysie, ponowna mobilizacja do ćwiczeń – zadania można mnożyć). Dlatego to spotkanie poświęcone jest również rodzicom, by mogli psychologicznie pomóc swoim dzieciom, ale również sami potrafili poradzić sobie z własnymi emocjami – podczas występu dziecka i na co dzień podczas swoich własnych publicznych wystąpień. Na spotkaniu wspólnie zastanowimy się nad zaletami i wadami wrażliwości emocjonalnej posiadanej przez muzyków.
Oswoić tremę - prezentacja z warsztatów - plik do pobrania
Zdjęcia


















